آخرین منجی
آخرین منجی
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 آذر 1390برچسب:, توسط هومن ظریف |

حذيفة بن يمان در حديثي از پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل مي كند كه درباره برخي از فتوحات حضرت مهدي ( عج ) فرمود : « زيورهاي بيت المقدس ، تابوت سكينه ، مائده بني اسرائيل ، بقاياي الواح ، عصاي موسي و منبر سليمان را بيرون مي آورد...». در روايتي ديگرآمده است :« تابوت سكينه به وسيله او از درياچه طبريه (در فلسطين) بيرون آورده مي شود و همراه آن حضرت حمل گرديده ، در بيت المقدس در برابر او، گذاشته مي شود. هنگامي كه يهوديان آن را ببينند همگي به اسلام مشرف مي شوند ، به جز تعدادي اندك كه اسلام نمي آورند.»

از پيامبر گرامي اسلام ( ص ) نقل است كه : « آن چرا خاندان موسي و هارون به يادگار گذاشته اند ، در آن
تابوت موجود است و نيز الواح و عصاي موسي و قباي هارون و ده صاع از غذايي كه بر بني اسرائيل فرود مي آمد و مرغ هاي برياني كه بني اسرائيل ، براي آيندگان خود ذخيره كرده اند ، در آن مي باشد. آن گاه كه به كمك آن تابوت ، شهرها را مي گشايد، همان گونه كه پيش از او نيز چنين كرده اند.» اما درباره تابوت سكينه گفته اند كه آن را به هر شهري بفرستند تمام شهر را طعمه حريق مي سازد ؛ به هر طرف آن را ارسال كنند ، آن كشور را از صفحه تاريخ بر مي دارد ، درست همچون بمب هاي اتمي و هيدروژني و نيتروني امروز و قوي تر از آن ها ، و بدينسان خداوند حجت خود را با عصاي موسي و تابوت سكينه مجهز ساخته كه ديگر تسليحات قرن حاضر در برابرآن ها از هر واكنشي ناتوان است.» در سوره بقره، آيه 247 آمده است : وَ قالَ لَهُمْ نَبِيهُمْ إِنَّ آيَهَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيََكُمُ التّابُوتُ فِيهِ سَكِينَهٌ مِنْ رَبِِكُمْ وَبَقِيَّهٌ مِمّا تَرَكَ آلُ مْوسي وُ آلُ هارْونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَهُ إِنَّ فِي ذلِكُ لآيَُهً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤمِنِينَ ،

علامه طباطبايي ( ره ) در تفسير الميزان مي نويسد :
تابوت عبارت است از صندوق. از ماده «توب» به معناي رجوع است و به مناسبت اين كه پي در پي به صندوق مراجعه مي شود ، به اين نام ناميده شده است. «سكينه» از ماده «سكون» به معناي آرامش گرفته شده و به معناي آرامش دل استعمال مي شود. يعني انسان در عزم و اراده خود استقرار و آرامش داشته باشد و اضطرابي به خود راه ندهد.» حديثي است از امام صادق ( ع ) كه مانند آيه 247 سوره بقره به ميراث آل موسي و هارون اشاره مي كند :« مهدي كتاب هايي را از غار انطاكيه و زبور را از درياچه طبريه بيرون مي آورد ، كه از ميراث هاي آل موسي و آل هارون و الواح و عصاي موسي در آن جاست كه آن ها را فرشتگان حمل مي كنند.» در لغت نامه دهخدا آمده است : تابوت سكينه ، صندوقي است كه حضرت موسي ( ع ) به امر حق تعالي ، از چوب شطيم ساخت. طول آن سه قدم و نه قيراط، و عرض و ارتفاعش دو قدم و سه قيراط بود. بيرون و اندرونش را به طلا پوشيده كرد. آن تابوتي بود كه به عدد هر پيغمبري خانه اي از زبرجد سبز در آن بود، آخرين خانه ها ، خانه حضرت رسالت ( ص ) بود. آن تابوتتابوت شهادت» و «تابوت عهد» هم گفته اند. را «
بعضي گفته اند : همان صندوقي است كه خداوند بر آدم ابوالبشر نازل نمود و صور انبياء در آن بود و آدم وصاياي خويش را در آن نهاد و آن را به شيث سپرد و دست به دست ، به موسي ( ع ) رسيد. و به قول مشهور از امام باقر علیه السلام روايت شده است ، صندوقي بود كه خداوند آن را در اختيار مادر موسي نهاد كه نوزاد خويش را در آن قرار دهد و به دريا افكند. آن صندوق نزد حضرت موسي ( ع ) بود و چون مرگش فرا رسيد ، الواح تورات و زره خود و آن چه از آثار نبوت ، نزدش بود در آن نهاد و به وصي خويش ، يوشع بن نون سپرد و اين صندوق ، همچنان در ميان بني اسرائيل بود و آن را گرامي مي داشتند ، ولي رفته رفته احترام آن ، نزد آن ها كاسته شد ، تا جايي كه مورد اهانت و تحقير قرار گرفته و كودكان با آن بازي مي كردند. از آن روز خداوند ، آن را از آن ها گرفت و به آسمان برد و هنگامي كه آن ها به خواري و ذلت رسيدند ، و دشمنان برآنان چيره گشتند توبه و انابه نموده از خداوند خواستند سلطاني بر آن ها بگمارد كه در ركاب او با دشمنان بجنگند. خداوند ، طالوت را به سلطنت آن ها گماشت و تابوت را مجدداً به آن ها بازگردانيد.

اين
تابوت بني اسرائيل را «تابوت شهادت» مي گفتند ، چون همواره در ميان آن ها حضور داشته و مدنظرشان بوده و«تابوت سكينه» مي گفتند چون ، آن از جانب خداوند ، مايه سكون و آرامش خاطر آن ها بوده است.

با توجه به آیات و روايات و مطالب گفته شده ، مي توان چنين برداشت كرد كه :
تابوت سكينه ، از معجزات کلماتی حضرت مهدي ( عج ) است و برای شیعان و یاوران آن حضرت صندوقچه آرامش است، و برای دشمنان آن حضرت اسلحه غیر قابل تغییر و بسیار نابود کننده است . يعني حضرت مهدي ( عج ) اين صندوقچه را كه حامل مواريث انبياء است در نزد خود دارد و مي تواند در هر جا كه بخواهد از آن استفاده كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: